“Cleveland vs. Wall St.” 30 October, 8.00 pm

CLEVELAND VERSUS WALL STREET

 

A documentary by JEAN-STEPHANE BRON
(France/Switzerland/2010-128 mins)
with BARBARA ANDERSON, KEITH TAYLOR, MICHAEL OSINSKI..

Selected for the Directors’ Fortnight at the 2010 Cannes Film Festival/ Spectators’ Award, Paris Cinéma 2010

A one-off screening  to mark the forthcoming U.S. presidential elections

presented in collaboration with the Marseille Bar Association (Culture Committee) represented by Me Wilfried MEYNET (the Associaton’s head of cultural affairs) and the Mediterranean Anglo-American Business Network (MAABN).

RSVP to bdupuis@barreau-marseille.avocat.fr

 

TUESDAY 30 OCTOBER at 8 PM at the Variétés Cinema, 37 rue Vincent Scotto, 13001 Marseille (see map below)

The screening will be followed by a presentation on the economic and political issues in the light of the upcoming elections by Professor Laurent ESTACHY of EUROMED MANAGEMENT and by a debate chaired by William PETERSON, lawyer and member of the Marseille and California Bars and co-president of the MAABN, (for the legal aspects) and Pamela KING of Democrats Abroad in Marseille (for the political aspects).

Tickets on sale from 10 October at the Variétés box office (normal  prices).

In January 2008, lawyer Josh Cohen and his team are hired by the City of Cleveland who intend suing 21 banks they hold responsible for the wave of home repossessions that has swept the city. The Wall Streets bankers immediately respond by doing everything in their power to prevent the case going to court.  Jean-Stéphane Bron’s documentary tells the story of a lawsuit that has never taken place, using the actual protagonists, from  witnesses and lawyers to actual jury members and judge. Step by step, it takes apart the mechanism of subprime mortgage loans, the system that brought the world’s economy to the brink…

«En pleine crise des subprimes, la municipalité de Cleveland, dans l’Ohio, assigne en justice vingt et une banques, accusées d’être responsables de milliers de saisies immobilières. Wall Street parvient à bloquer la procédure. Qu’importe : Jean-Stéphane Bron, documentariste suisse, décide de le recréer devant sa caméra. Cleveland contre Wall Street raconte l’histoire vraie d’une crise (mondiale) et de ses conséquences (locales). Dans ce tribunal de cinéma où défilent pères de famille, anciens courtiers, théoriciens de la dérégulation des marchés et représentants de l’Etat, même le très abscons phénomène de la titrisation devient concret. Un mécanisme pervers se fait jour : comment des traders, soucieux de toucher leur prime, ont encouragé tout un quartier pauvre de Cleveland, Slavic Village, à déclarer de faux revenus pour obtenir des prêts hypothécaires à des taux nettement supérieurs à la normale. Le tout sous les yeux (fermés) des banques. Parce qu’il oppose frontalement défense et accusation, le système judiciaire américain fournit une dramaturgie efficace. Ici, comme dans le plus haletant des films de procès, le spectateur et le jury se retrouvent au cÅ“ur d’une bataille acharnée. Au-delà des subprimes, c’est bien de la faillite d’une certaine Amérique qu’il est question ici : celle de la vie à crédit et du mirage de la surconsommation.»

(Reviewed by Télérama/Mathilde Blottière)

 

 


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